گروه بورس: رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ از تشکیل یک کارگروه ویژه برای عرضه و فروش سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال خبر داد

به گزارش همشهری، در شرایطی که دولت و سازمان تربیت‌بدنی به‌شدت در مقابل عرضه سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال مقاومت می‌کنند، سازمان خصوصی‌سازی‌ در تازه‌ترین اقدام خود کارگروه ویژه‌ای را تشکیل داده است تا شاید از این طریق موفق به عرضه سهام این باشگاه شود.

سازمان خصوصی‌سازی‌ مدت‌هاست تلاش می‌کند سهام دولت در این دو باشگاه را به بخش خصوص واگذار کند و در این زمینه پیغام‌های مختلفی میان این سازمان خصوصی‌سازی‌ و تربیت‌بدنی رد و بدل شده است اما هیچ‌کدام از این نامه‌نگاری‌ها تاکنون به نتیجه نرسیده است.

حتی در طول ماه‌های گذشته مسئولان بازار فرابورس ایران ده‌ها جلسه با سازمان تربیت‌بدنی برگزار کرده و مدل‌های مختلفی را برای فروش سهام این دو باشگاه پرطرفدار فوتبال ارائه کرده‌اند اما گویا دولت و سازمان تربیت‌بدنی با وجود مصوبات متعدد قانونی، هیچ تمایلی برای عرضه سهام این دو باشگاه ندارد.

قوانین لازم‌الاجرای خصوصی‌سازی‌ و سیاست‌های اصل 44 دولت را موظف کرده است، سهام این دو باشگاه ورزشی را به بخش خصوصی واگذار کند اما سازمان تربیت‌بدنی هیچ اهمیتی به موارد قانونی متعدد در این زمینه نمی‌دهد.

کارشناسان معتقدند کارکرد‌های سیاسی این دو باشگاه باعث شده دولت تمایلی به عرضه سهام این دو باشگاه نداشته باشد.در همین زمینه 16دی غلامرضا حیدری کردزنگنه رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ از آخرین تلاش‌های این سازمان برای واگذاری سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی خبر داد و گفت: کارگروهی برای بررسی عرضه سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال تشکیل شده است و ما هم‌اکنون در انتظار نتیجه این کارگروه برای واگذاری هستیم.

وی اشاره‌ای به آخرین نتایج آماده‌سازی‌ سهام این دو شرکت نکرد اما در عین حال تاکید کرد: واگذاری سهام این دو باشگاه در دستور کار ما قرار دارد و در حال انجام مراحل کاری برای عرضه سهام این دو باشگاه هستیم.

مهلت واگذاری خودرو‌سازان؛ سال 93

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ درباره واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا بیان کرد: با توجه به تغییراتی که در نحوه طبقه بندی شرکت‌ها انجام شده، شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در گروه 2 قرار می‌گیرند، بنابر این تا پایان سال 93 برای واگذاری سهام این شرکت‌ها مهلت داریم.

وی با بیان اینکه شرکت‌ها براساس میزان سرمایه، پرسنل و دارایی‌هایشان طبقه بندی می‌شوند، افزود: براساس آیین‌نامه جدید شرکت‌های ایران خودرو براساس میزان پرسنل، سرمایه و دارایی‌هایشان در گروه 2 قرار می‌گیرند.

پرونده جابریان

کردزنگنه در باره آخرین وضعیت پرونده معامله 5/1میلیارد دلاری فولاد خوزستان در دادگاه توضیح داد: خریدار این سهم بعد از رای هیات داوری به شعبه 19 دادگاه شکایت کرد که این شعبه به نفع خریدار رای داد. بنابراین پرونده این سهم به وقت اضافه کشیده شد.

وی اضافه کرد: سازمان خصوصی‌سازی به قوه قضاییه و رای شعبه 19 دادگاه اعتراض داشت که این شعبه دستور تشکیل کمیته کارشناسی درخصوص این پرونده را صادر کرد و اکنون منتظر هستیم که آیا این کمیته دستور مجدد رسیدگی را می‌دهد یا خیر.

کردزنگنه در مورد شکایت سازمان خصوصی‌سازی توضیح داد: شعبه 19 از نظر سازمان، شعبه‌ای نیست که صلاحیت رسیدگی به این پرونده را داشته باشد. از سوی دیگر 172 میلیارد تومان به‌صورت نقدی و 100 میلیارد تومان چک از خریدار دریافت شده است در حالی که خریدار اعلام کرده پولی برای معامله پرداخت نکرده است.

همچنین خریدار اعلام کرد که اراده طرفین به این معامله نبوده است در حالی که برای خریداری سهام این شرکت 9 روز رقابت شد. بنابراین موارد مطرح شده در دادگاه توسط سازمان خصوصی‌سازی رد شد.

وی اعلام کرد: چون قصد داریم بخش خصوصی را حمایت کنیم به‌دنبال راه‌حل بینابینی هستیم که مشکل را به‌نحو مسالمت‌آمیز حل کنیم و درصورتی‌که این اقدام سازمان خصوصی‌سازی به نتیجه برسد به‌صورت عمومی اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان خصوصی‌سازی در این معامله هیچ ضرری نکرده است، اظهار کرد: سازمان خصوصی‌سازی تاکنون 280 شرکت واگذار کرده که تنها خریدار این شرکت ادعا می‌کند که وی را در هیأت‌مدیره راه نداده‌اند.

در حالی که این بهانه‌ای بیش نیست زیرا در حال حاضر 91 میلیارد تومان سود شرکت فولاد خوزستان تصویب شده است که درصورت تمایل به خریدار بلوکی این شرکت پرداخت می‌شود. لذا اگر شرکت مالکیت جابریان را قبول ندارد پس چگونه سود آن را تصویب کرده است.

رأی شورای رقابت لازم‌الاجراست

رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ در مورد بررسی پرونده شرکت مخابرات در شورای رقابت گفت: شرکت پیشگامان کویر یزد (یکی از متقاضیان خرید سهام مخابرات که موفق به خرید سهام این شرکت نشد) به شورای رقابت شکایت کرده است و ما منتظر نظر شورای رقابت در این زمینه هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان خصوصی‌سازی‌ نظر شورای رقابت را درصورت باطل کردن مبادله سهام مخابرات اجرا خواهد کرد یا خیر افزود: نظر شورای رقابت به لحاظ قانونی لازم‌الاجراست.

واگذاری 5 شرکت از طریق فرابورس

وی با بیان اینکه واگذاری 5 شرکت از طریق فرابورس تصویب شده است، در مورد واگذاری شرکت هواپیمایی خاطرنشان کرد: شرکت هواپیمایی هما زیان ده بوده ولی ایران ایرتور سودده است که برای این منظور یا از طریق مزایده واگذار می‌شود یا نحوه فروش آن تغییر می‌کند.

عرضه بیمه آسیا

کرد زنگنه از عرضه‌های خرد سهام شرکت‌های حفاری شمال و بیمه آسیا از روز شنبه خبر داد. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 103 شرکت در حال ارزیابی و کارشناسی است، عنوان کرد: در این میان 6 شرکت از راه‌آهن، 18 شرکت پتروشیمی، 6 شرکت نیروگاهی، 52 شرکت سازمان گسترش، 10 شرکت توسعه معادن، 2 شرکت وزارت بازرگانی، 2 شرکت هواپیمایی و 7 شرکت جهاد کشاورزی در حال کارشناسی قرار دارد.

کد خبر 98931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز